Philharmonic Orchestra
The aim of the Hamburg Philharmonic to the students eyes and ears for classical music is open. It does not matter how old or how talented the children and young people: the emotions that music expresses are universally understood. Therefore, the musicians involved since 1978 and volunteers with much success in the Hamburg schools.
When visiting the Hamburg Philharmonic a school, teaching takes place with a difference: The musicians report exciting and interesting information about the orchestra, the sequence of a classical concert and the daily life of a musician. They bring their instruments, they present the students and audition. The instruments may then be tried under the guidance of professionals.So very playful and barriers to be overcome that make it difficult for many children and young people's access to classical music. When playing together in these lessons is the children's interest in music awakened and increased their cognitive performance, learning motivation and social skills.
The project is aimed at all types of schools and will take place at the moment about 15 times per school year. The educational work takes place in a double period instead of two classes of peers.These sessions replace the regular music lessons and are therefore particularly popular in schools without music education. A didactic curriculum is developed among the musicians of the orchestra and prosecuted. Depending on the age level of students, the instruments are presented and selected the music, but is the focus always the exchange between the children, artists and teachers.
Lehrerstimmen
Selbst wenn – wie an unserer Schule – ca. die Hälfte der Schüler ein Instrument spielt und sich ca. 1/3 aktiv in Ensembles der Schule engagieren, ist es noch lange nicht selbstverständlich, dass, wie hier geschehen, bei einem Gastkonzert alle zuhörenden Schüler “mucksmäuschenstill” sind. Allein der Eindruck und die Art und Weise der Präsentation dieses berühmten Orchesters und seines Leiters und die Besonderheit, dies in der “heimischen Aula” zu erleben, hat jedoch vor den knapp 300 Fünft- bis Siebenklässlern eine faszinierende Wirkung ausgelöst, die lange Zeit nachwirkte… Durch die lockere Art der Präsentation der Musiker und ihre direkte und menschliche Art entstand schnell eine sehr vertraute Atmosphäre – sozusagen “Nähe zum Anfassen”, die in keinem noch so guten Konzert in der Staatsoper hätte vermittelt werden können. Dabei wussten die Schüler sehr wohl zu unterscheiden zwischen der professionellen Musikdarbietung des Orchesters und anderen vergleichbaren Präsentationen anderer Ensembles in der Schule .
No comments:
Post a Comment